[facebook_ilike]
Maine ma duc la Intalnirile JTI, ca in fiecare an cam pe vremea asta. Cred ca un spectacol de-al lui Gigi Caciuleanu am mai vazut acum vreo 3 ani, tot la Intalnirile JTI. De data asta presim ca va fi ceva diferit. Abia astept sa vad. Un grup de tineri dansatori si un spectacol marca Gigi Caciuleanu. Fie ca sunt studenti, fie ca au terminat Coregrafia sau Informatica, acesti tineri minunati vor dansa maine seara pe scena Teatrului Mic din Bucuresti. Pe 22 si 23 Aprilie, la orele 20.00, vor avea emotii in primul lor spectacol alaturi de maestrul Caciuleanu. Eu voi avea emotii pe 23 aprilie cand voi vedea spectacolul.
Muzica: Manuel Wandji
Montaj muzical si costume (dupa o idee de Dan Mastacan): Gigi Caciuleanu
Asistent de coregrafie: Lelia Marcu – Vladu
Light design: Alin Popa
Oameni care merita mai mult decat respect, oameni implicati, cu sufletul si gandul si mai ales cu trupul.
Iar ieri am fost la conferinta de presa unde l-am ascultat pe Gigi Caciuleanu fara sa respir. Omul asta este un spectacol asa degeaba, fara sa faca nimic. Rar mergi la o conferinta de presa si sa nu te plictisesti cand ii auzi pe vorbitori. Ei bine, ascultandu-l voiam sa nu se mai termine acea conferinta. Iar comunicatul de presa de mai jos…il redau integral pentru ca nu am fost in stare sa tai nimic sau sa reinterpretez. E scris totul aici.
Distins de curand cu „Premiul LUX MUNDI” in cadrul Galei Premiilor Radio Romania Cultural 2015, unul dintre cei mai cunoscuti artisti romani pe plan mondial, coregraful Gigi Caciuleanu a vorbit, in avanpremiera, despre spectacolul „fabriKa”, la conferinta de presa din 20 aprilie, la Teatrul Mic: „Va fac o destainuire «ingrozitoare» pentru mine: cu acest spectacol implinesc 50 de ani de scena. Si am debutat chiar la Teatrul Mic. Nu-mi place sa fiu numit coregraf, ci «facator de dans», iar fabriKa este o «facatorie de dans». Este o reflectie asupra ideii de masinarie, pentru ca noi functionam ca o masinarie. fabriKa e un spectacol de dans, in care dinamica este personajul principal. Nu as fi putut sa fac acest spectacol fara dansatorii mei. Eu scot dansul din oameni, dar scot si sufletul din ei. Este foarte important ca am intrat in fabriKa, pentru ca dansatorul este proletarul artei.”
Directorul Teatrului Mic, Mihai Dinvale a declarat, cu aceeasi ocazie: „Teatrul Mic indrazneste, pe langa spectacolele de arta dramatica, sa se apropie si de dans. Incercam o colaborare cu un «monstru» al dansului modern din Romania, domnul Gigi Caciuleanu si, impreuna cu producatorul, Fundatia Art Production, derulam un proiect legat de lumea dansului, care speram sa fie de durata. Teatrul Mic are bucuria de a pune la dispozitie logistica pe care o are pentru a implini niste ganduri artistice ale lui Gigi Caciuleanu”.
„Gigi Caciuleanu face parte din patrimoniul nostru national, iar noi avem norocul sa traim intr-un timp al apogeului sau coregrafic. In ultimii trei ani, a pus in scena spectacole memorabile la Teatrele Nationale din Bucuresti, Targu Mures, Sibiu, la Operele Nationale din Cluj si Iasi, la Metropolis, iar acum la Teatrul Mic. Gigi are talentul extraordinar de «a scoate dansul din om», punand in valoare frumusetea gestului si frumusetea personalitatii fiecaruia. El stie cum sa-i faca pe oameni sa danseze, fiecare pe propria partitura. Dansatorii au fost selectati de curand si mi se pare extraordinar ci Gigi a reusit sa-i armonizeze intr-un timp atat de scurt. Spectacolul fabrika incepe usor sacadat, mecanic, dansatorii par niste elevi de liceu care se pregatesc sa inceapa o ora de dans modern, dupa care totul se transforma, totul devine foarte fluid, observi aripa aceea de inger care ii atinge si incep sa se armonizeze, pentru ca totul sa se termine, cumva, tot cum a inceput, dar intr-un spatiu altfel definit.”, a spus si Gilda Lazar, Corporate Affairs & Communications Director la JTI.
Despre spectacol, Gigi Caciuleanu mai spunea:
„Fabrica (ae), in latina, inseamna felul in care un lucru este facut. Iar Faber (bri), tot in latina, inseamna mestesugar. In ceea ce ma priveste, arta miscarii, dansul, presupune o dubla fabrica: cea a mintii inainte de a deveni o uzina a corpului. Cu fabriKa mi-am propus sa creez o piesa in care dinamica sa aiba rolul principal. O serie de variatii pe tema transformarilor energetice si emotionale atat din corpul uman, cat si din interiorul unui grup de oameni in «stare de dans». Ritmarea si organizarea miscarii extinzandu-se de la pulsarea corpurilor la cea a spatiului. Cu o muzica ce apartine tanarului compozitor Franco – Camerunez: Manuel Wandji. Un montaj realizat cu o selectie din sapte albumele ale sale. Faptul ca Omul a creat Masina dupa chipul si asemanarea sa ma duce la ideea ca o uzina, o fabrica, este conceputa dupa modelul unui organism viu.
In constructia coregrafiei mele, plec de la trei idei:
- Grupul uman vazut ca o masinarie
- «Masina» corpului imaginata ca un angrenaj prins in fina si complicata panza de paianjen a relatiiilor dintre membrii unui grup dat
- Fiecare relatie dintre indivizii-angrenaje fiind conceputa ca un organism in sine (si de sine statator) cu caracter si caracteristici, cu dinamica, bagaj emotional si spatialitate proprii.
Spatiul devine deci unul dintre actorii piesei: orice corp prin insasi prezenta sa in spatiu, il determina si il decupeaza pe acesta. Cu atat mai mult o va face prin miscarile sale, oricat de mici sau simple ar fi acestea. Spatiul divizandu-se astfel in mai multe spatii: cel dintre persoane, cel din afara lor, cele aflate intre corp si fiecare dintre componentele sale etc. Aceste diverse spatii devin la randu-le niste entitati extra-corporale, de sine statatoare, capatand o definire si o identitate proprii. Prin miscarea corpurilor, aceste spatii se comprima sau se dilata, se dilueaza unul intr-altul sau se maruntesc… Intr-un cuvant: «danseaza», compunand, cu fiecare miscare sau gest, o coregrafie adiacenta sau paralela cu cea a corpului vizibil. Raportul dintre «ceea ce se vede» si «ceea ce nu se vede» fiind asemanator aceluia dintre «gol» si «plin» din arta caligrafiei, sau dintre materia propriu-zisa (marmura, bronz, lemn) si portiunile de «vid» din interiorul sculpturilor unui Henri Moore.
Cred ca numai un corp care gandeste poate fi, intr-adevar, un corp frumos. Apt a se exprima in modul cel mai complet posibil. Iar energia poetica, cea a metaforei si a emotiei, reprezinta pentru mine un aliment esential al dinamicii corporale. Cu miscari ce se conjuga precum verbele, in timp ce corpul si partile acestuia se declina asa cum o fac substantivele si adjectivele. Creand acorduri (sau dezacorduri!) ca in muzica. Si rezolvand probleme cum o face matematica. Organizarea coregrafiei fiindu-mi nu numai Arta, dar si Mestesug, un metisaj, printre altele, intre geometrie si gramatica, arhitectura si orchestratie, sculptura si strategie de joc… Adica, intr-un cuvant, si in sensul nobil al acestuia: o adevarata fabrica.
Daca ascultati o sonata pentru pian veti avea o anumita perceptie, veti resimti o anume doza de emotie, proprie fiecaruia. Care se va schimba sau completa in momentul in care ati avea curiozitatea sa va uitati in interiorul pianului in timp ce se executa sonata, pentru a constata complicatul joc, pur mecanic, al «ciocanelelor» percutand corzile instrumentului – cu precizia unei masinarii de uzina.
Aceste cateva aspecte au constituit aria mea de preocupari in timp ce compuneam fabriKa.”
Gigi Caciuleanu Romania Dance Company
Are in componenta unii dintre cei mai talentati tineri artisti:
Galina Bobeicu, Bianca Bor, Georgiana Dobre, Radu Domsa, Andrei Iancu, Andrew Lupu, Silviu Mititelu, Irina Stefan, Razvan Stoian,
Irina Strungareanu, Vlad Troncea si Ana Maria Visan.
Spectacolul fabriKa este produs de
Fundatia Art Production in parteneriat cu Teatrul Mic.
Sponsor al Gigi Caciuleanu Romania Dance Company – JTI
Biletele se gasesc la Teatrul Mic, in reteaua Eventim (magazinele Orange, Vodafone, Germanos, Domo, librariile Carturesti, Humanitas) si online pe www.eventim.ro.