Când am divorțat, psihologul la care mă duceam atunci mi-a spus să îmi fac cont pe Tinder: vei întâlni mulți bărbați care iți vor ridica moralul. Nu iți recomand să te întâlnești cu ei în perioada asta a vieții tale, doar vorbește. Vei afla multe lucruri despre tine.
Și ce a învățat blonda? Să scrie texte mai bine decât deja o făcea. Și mi-am dat seama cât de mult mă ajută asta în trainingurile de PR pe care le țin.
Populara aplicație de întâlniri este, în mod surprinzător, o sursă excelentă de inspirație atunci când vine vorba de copywriting.
Iată șapte secrete învățate de la Tinder care te pot transforma într-un copywriter la un nivel superior.
Cel mai bun loc pentru a-ti exersa abilitățile de copywriting nu este în newslettere sau pe canalele de rețele sociale precum LinkedIn.
Este pe Tinder.
Tinder este o aplicație de întâlniri online în care utilizatorii văd potențiale potriviri în zona lor. Pe Tinder ai la dispoziție doar câteva secunde pentru a face impresie. Dacă unui utilizator îi place profilul tău, glisează spre dreapta. Dacă nu, trece cu degetul spre stânga – și acel potențial potrivire a dispărut pentru totdeauna.
Timpul pe care l-am petrecut pe Tinder te învăța cum să comunici cu unul dintre cele mai pretențioase publicuri din lume: persoane singure care caută dragoste (sau cel puțin o seară distractivă). Îți arată cum să scrii un mesaj mișto care să atragă atenția cuiva și să fie demn de „glisează spre dreapta”.
Am lucrat cu unele dintre cele mai mari companii din Romania, am scris mii de texte, de la texte de PR la articole de presă, dar mizele la locul de muncă nu au fost niciodată la fel de mari ca atunci când mi-am scris biografia Tinder.
Și cred cu adevărat acest lucru: dacă poți scrie pentru Tinder, poți scrie oriunde.
Lecțiile pe care le-am învățat scriind pe Tinder m-au făcut un copywriter mai bun. Dar nu trebuie să descarci aplicația Tinder și să creezi un profil nou pentru a-ti îmbunătăți abilitățile de redactare. Poți să-ti faci cont special pentru aceasta testare/ training și să eviți o conversație incomodă cu partenerul tău despre acea nouă aplicație apărută pe telefonul tău.
Iată șapte secrete pe care le-am învățat pe Tinder și care, garantat, îți vor îmbunătăți tehnicile de redactare.
- Îndrăznește sa fii diferit
Prima dată când te conectezi la Tinder și începi să glisezi, vei observa câteva tendințe. Mulți oameni pozează în moduri similare sau refolosesc aceleași fraze. (Cea mai populară biografie din toate timpurile, conform Tinder: „Aici pentru un timp de calitate, nu pentru mult timp.”) Întreabă-te: Ce fac majoritatea oamenilor în aplicație în fix acest moment? Acum, evită exact asta.
Pe Tinder, asta înseamnă evitarea expresiilor prea obișnuite precum „Îmi place mâncarea, muzica și călătoriile”. Sigur, poate că îți plac astea, dar la fel și celorlalte sute de milioane de oameni de pe Tinder. E momentul să fii diferit de toți ceilalți. Zig când toți ceilalți zag.
În copywriting și pe Tinder, scopul tău nu este doar să fii mai bun, ci este să fii unic.
De aceea ar trebui să încerci ceva original (și da, știu că este mai ușor de spus decât de făcut). Ceva care captează atenția cititorului și care face să se gândească: „Sfinte guacamole, ce este asta? Trebuie să citesc mai departe!”
Iată câteva exemple de biografii originale Tinder peste care m-am lovit de-a lungul anilor:
- „Nu caut nimic serios… Doar un soț și 5 copii.”
- „Dacă poți râde de tine, ar trebui să glisezi spre dreapta. Aceasta este calea care duce la potrivire. Ei bine, sunt orb si in dreapta si in stânga. Dacă nu râzi acum, ar trebui să glisezi spre stânga (Poate fi din milă).”
- „Sunt bine în pat. Aseară am dormit 9 ore.”
De ce funcționează aceste exemple?
Pentru că încalcă convențiile. Citești ceva la care nu te aștepți și vezi ceva ce poate nu ai văzut înainte.
Așadar, ar trebui să faci o mică cercetare a publicului pentru a vedea dacă poți identifica vreo tendință. Odată ce înțelegi ce fac toți ceilalți. Toți ceilalți au o fotografie cu ei în drumeție! Toți ceilalți folosesc o glumă în biografia lor! — poți planifica cum să îți faci profilul diferit.
Ca redactor, fac același lucru. Faza de cercetare este crucială pentru a înțelege ce încearcă deja concurenții din zona mea. Odată ce înțeleg ce face majoritatea, pot diferenția mesajul meu de al lor.
2.) Începe conversația
Toți redactorii urmăresc să creeze ceva pe care publicul să-l citească și cu care să interacționeze. Poate chiar se vor opri ca să ia în considerare sau chiar să pună la îndoială.
Pe Tinder, nu poți pur și simplu să inițiezi o conversație cu un străin. Ambele părți trebuie să treacă mai întâi spre dreapta, dar poți face un pas pentru a declanșa această dorință de a discuta.
De aceea, pe Tinder, ar trebui să:
- Scrii ceva surprinzător cu care nu toată lumea va fi de acord, cum ar fi „De fapt, nu-mi place lumina soarelui” sau „Pur și simplu nu înțeleg pasiunea pentru ciocolată”.
- Fa-ti profilul interactiv. Spune utilizatorilor: „Ghicește locația din ultima mea fotografie și dau prima cafea.”
- Oferă cititorului un motiv pentru a pune o întrebare reținând unele informații. Nu le spune totul; nu pierde niciodată timp si spațiu de text prețios partajând prea multe informații înainte de a-și exprima interesul pentru tine. Decupează detaliile pentru moment. În schimb, anticipează cele mai frecvente trei întrebări critice pe care publicul tău le poate pune și pregătește răspunsuri bune.
Scopul general este de a scrie ceva care să trezească curiozitatea și să aprindă conversația.
În calitate de copywriter, poți folosi aceeași strategie pentru a obține de patru până la cinci ori mai multe comentarii la postările de blog, articolele și postările pe rețelele sociale sau răspunsurile la newslettere. Folosește-te de ei pentru a începe conversația – oferă-le o solicitare sau pune o întrebare – și apoi fii gata să interacționezi odată ce răspunde.
3.) Nu toată lumea te va iubi (și este în regulă!)
Dacă te gândești deja să descarci aplicația Tinder – pentru cercetare, bineînțeles – ar trebui să știi că întâlnirile online sunt in trend, dar și in vizorul tuturor. Vei fi judecat după cele mai multe atribute la nivel de suprafață. Superficial, adică.
Și ghici ce? Nu are rost să încerci să-i faci pe toți să te placă. După cum se spune: „Dacă vrei să mulțumești pe toată lumea, nu vei mulțumi pe nimeni”.
Acest lucru este valabil atât în universul copywriting, cât și în universul Tinder. Scopul tău nu ar trebui să fie să construiești cea mai mare audiență posibilă, obiectivul tău este să ajungi la publicul potrivit.
De aceea ar trebui să restrângi publicul țintă. Vorbește direct cu cei cu care vrei să te conectezi și acceptă că vor exista întotdeauna unii care nu vor fi atrași de tine sau de textul tău. Cu cât restrângi mai mult ținta, cu atât mai mult poți scrie ceva care să atragă publicul potrivit.
Este un lucru bun dacă toată lumea nu te iubește – asta se numește branding.
După cum a spus un fost șef despre articolul meu: „Dacă nimeni nu se enervează, nu se irită sau nu este provocat de textul tău, este pur și simplu pentru că este prea plictisitor”.
Așa încât, cu riscul de a înfuria sau irita pe cineva, voi spune: „A fost un geniu nenorocit”.
4.) Treci testul bio
Scurt este ideal pe Tinder – ei bine, cel puțin când vine vorba de bios!
Nimeni nu vrea să treacă printr-un perete de text. Nu face nimeni literatură pe Tinder. Nici în viața reală. Ei ar prefera mai mult bio-ul mai scurt. (Unii s-ar putea să nu fie de acord, dar sfatul nr. 3 ne învață că este un lucru bun.) Așadar, la fel ca în textul de marketing, concizia este o necesitate.
S-ar putea să te gândești: Dar, la serviciu, trebuie să creez rapoarte lungi, plictisitoare, care au mii de cuvinte. Nu pot condensa totul în câteva propoziții!
Corect. Este posibil să nu poți reduce totul la doar câteva cuvinte, dar poți face totuși testul bio Tinder.
Care este testul bio? Tinder îți oferă 500 de caractere pentru a spune totul despre tine pentru potențialele potriviri. Tot ceea ce ești, tot ceea ce îți pasă – ai doar 500 de caractere pe care să le împărtășești lumii.
Așa că atunci când scrii un text pentru a oferi o primă impresie grozavă, provoacă-te: poți transmite mesajul principal în limita caracterelor bio Tinder? Setarea limitei la 500 de caractere te ajută să îți îmbunătățești mesajul principal. În mod natural, te obligă să fii concis.
Un exemplu de copywriting din viața reală: dacă echipa de la Disneyland ar face testul bio, nu ar pierde personajele spunându-ți despre toate noile atracții din parc. Ei ar spune pur și simplu: „Suntem cel mai fericit loc de pe Pământ”. Când vine vorba de a face o primă impresie grozavă, textul clar și concis bate inteligent și creativ de fiecare dată.
5.) Spune o poveste
Indiferent dacă scrii pe Tinder sau în lumea corporatistă, există un lucru căruia noi, oamenii, pur și simplu nu putem rezista: o poveste grozavă.
Povestirea scade apărarea oamenilor și le deschide urechile, ochii și inimile. Când spui o poveste, începi să le captezi atenția.
Tinder m-a învățat că de multe ori oamenilor nu le pasă de realizările și recompensele tale, nici măcar atunci când sunt bine aranjate în super- CV-ul tău. Oamenii de pe Tinder nu vor să iasă cu pagina LinkedIn a cuiva – caută persoana reală din spatele ei. Să-ți spui povestea este cel mai rapid mod de a le arăta adevăratul „tu”.
Așa că începe prin:
- A împărtăși ceva personal.
- Oferă ceva ce cititorul poate recunoaște, la care se poate raporta sau își imagina.
- Descrie următorul pas împreună în relația voastră.
Pe măsură ce începi să-ți spui povestea, pui bazele unei relații cu acea persoană. Ei învață mai multe despre tine și încep să se gândească la modul în care te încadrezi în viața lor. Este un prim pas, și este unul important.
6.) Variază modul în care te exprimi
Pe de o parte, trebuie să arăți coerență între text și imagini – în caz contrar, va ridica un red flag pentru publicul tău.
De exemplu, nu poți spune că ești un vegan care mănâncă organic și îi pasă profund de bunăstarea animalelor – și apoi să ai o poză de profil cu tine vânând fazani sau ținând peștele uriaș pe care tocmai l-ai prins.
Pe de altă parte, ar trebui să variezi și modul în care te exprimi. De exemplu, încearcă un nou format, gen, context sau un unghi complet nou.
Într-o aplicație de întâlniri, asta ar putea însemna aplecarea către noi formate, cum ar fi folosirea videoclipurilor pentru a arăta o nouă latură a ta sau audio pentru a răspunde la anumite întrebări.
Când scrii un text, poate vrei să o citești cu voce tare și să o filmezi. Chiar îți recomand să faci asta.
Să presupunem că ai publicat deja ceva – un articol, un ghid, un raport – ca text. Poate vrei să îl înregistrezi și să îl publici ca podcast. Sau ce zici de a-l surprinde pe cameră și de a crea un videoclip pe care să îl distribui pe YouTube sau în episoade scurte/ reels pe Instagram și TikTok?
Aceste noi formate vă oferă un portofoliu mai larg, care vă prezintă munca într-un mod diferit. Și, ca pe Tinder, publicul tău ar putea dori să te vadă dintr-un unghi nou.
7.) Arată, nu spune
Provocarea pe Tinder este concizia, fără să te lățești mult sau să fii plictisitor. A spune unei potențiale potriviri „Sunt amuzant” este, din punct de vedere tehnic concis, dar este și remarcabil de plictisitor.
Sau imaginează-ti că scrii o biografie care spune: „Sunt un tip creativ care vine cu idei interesante!” Dacă citești asta, nu te-ai gândi că dacă ai fi într-adevăr atât de creativ, nu ai fi găsit o modalitate mai creativă de a arăta asta?
De aceea ar trebui să-ți arăți calitățile în text, mai degrabă decât să le spui oamenilor despre ele.
Și cum fac asta, Laura?, o să mă întrebi.
O faci prin:
- Scrie ca un om — Un sfat simplu, indiferent dacă scrii pentru un match pe Tinder sau pentru newsletter: Încearcă să scrii așa cum vorbești. Înainte de a apăsa Publicare, citește textul cu voce tare. Te va ajuta să vezi dacă scrisul tău a devenit puțin prea robotizat. Oferă exemple concrete, vii, reale, care să aprindă imaginația cititorului. Cel mai bun text îl face pe cititor să se gândească – adică ia ceea ce ai spus tu și joacă un film în capul lui pe baza textului tău. Ei își imaginează imaginea completă, nu doar văd cuvinte pe ecran.
- Gândește-te la modul în care structurezi propozițiile. Unele dintre cele mai bune texte din biografia Tinder folosesc o structură asemănătoare glumei: configurează, apoi punchline. Formatul respectiv funcționează bine și pentru alte scrieri. Nu trebuie să fii amuzant – te poți gândi, de asemenea, la stabilirea așteptărilor mai întâi și apoi să conduci mesajul unde vrei.
Câteva concluzii finale
Ai ajuns până la capăt și meriți un fel de medalie. (Sau poate un abonament Premium Tinder.)
Pentru a recapitula cele șapte lecții ale noastre:
- Îndrăznește să fii diferit — Cercetează ce fac alții și apoi asigură-te că textul tău iese în evidență față de restul.
- Începe conversația — Indiferent de ceea ce ai împărtășit, găsește cuvintele care ar trebui să-l determine pe celălalt/ pe cititor să facă următorii pași și să înceapă o conversație cu tine și jobul tău.
- Nu toată lumea te va iubi (și este în regulă!) — Nu scrii pentru toată lumea. Alege un anumit public și asigura-te că vorbești doar cu el.
- Treci testul bio — Continua să editezi până când poți spune ceea ce ai nevoie în 500 de caractere sau mai puțin.
- Spune o poveste — Povestirea atrage atenția. Folosește-ți povestea pentru a începe să construiești o relație cu cititorul tău.
- Variază modul în care te exprimi — Folosește diferite formate — audio, video și text — pentru a împărtăși mesajul în mod diferit.
- Arată, nu spune — Dacă ai ceva ce vrei să împărtășești, nu le spune doar cititorilor. Arată tuturor ce vrei să spui.
Un bun copywriter ar trebui să fie capabil să aplice aceste lecții în fiecare parte a strategiei sale. Un loc ușor de implementat unele dintre aceste tactici: pagina de înscriere pentru newsletter. Uită-te la pagina ta și întreabă-te: trec testul bio? Iți arăt de ce merită să te înscrii la newsletter-ul meu? Vorbesc cu un anumit public? Este clar prin ce newsletter-ul este diferit de alții?
Dacă răspunsul este „nu” la oricare dintre aceste întrebări, ai ocazia să îmbunătățești textul pentru a genera mai multe înscrieri.
Personal, folosesc aceste sfaturi de copywriting zilnic.
Și vezi? Ai citit acest text tocmai pentru că el spune povestea mea și relația mea cu Tinder-ul, deși eu nu am avut niciodată Tinder. Da, l-am studiat ca aplicație de social media, dar nu am avut cont personal. Dar tocmai l-ai citit pentru ca am scris despre experiența mea. Și îți spun asta ca să înțelegi cât de mult contează povestea și impactul emoțional dintr-un text.