Inaltare la JTI


[facebook_ilike]

Foto Ciprian ZincaAm fost la sediul JTI Romania din Bucuresti la vernisajul sculpturii  Inaltare (Higher Together), realizata de artistul Giulian Dumitriu.

In deschiderea evenimentului, Gilda Lazar, Director Corporate Affairs & Communications JTI Romania, Moldova si Bulgaria, a declarat: ”De ce a aparut aceasta opera de arta la intrarea in JTI? Ne aflam  intr-un nou sediu, extins si renovat. Ne-am dorit un obiect de arta definitoriu pentru identitatea noastra corporatista, care sa innobileze acest spatiu”.

”Sunt onorat si va multumesc pentru ca am fost ales sa fac eu aceasta lucrare. Sper sa va bucure prezenta ei in fiecare zi in noul sediu JTI”, a declarat Giulian Dumitriu.

Pavel Susara, renumit critic de arta, a dezvaluit celor de fata sensurile ascunse ale lucrarii: ”Giulian Dumitriu nu lucreaza nici Autor foto 5 C Zincaprin eliminare, nici prin adaugare. E o simpla aparenta ca cele doua elemente, miezul, partea de sustinere si elementele care inconjoara partea de inox sunt adaugate. El lucreaza prin asociere, prin juxtapunere. Elementele sunt lucrate individual, fiecare dintre moduli este separat initial. Lucrarea este modulara, se asaza pe verticala, urmeaza traseul unei coloane, iar modulii sunt aparent aleatorii, nici unul nu e asemanator cu celalalt. Fiecare modul il preia pe celalalt intr-un sistem de oglinzi, de absorbtie,  iar scupltura devine incandescenta, un amestec de lumina calda si rece, care de fapt transforma totul intr-o coloana de lumina. Iar lumina este mai degraba una interioara, necreata, este un “lux” nu un “lumen”, genereaza lumina, ca in mozaicul bizantin. Iar aici putem face o legatura subtila, cu spiritul extrem oriental, cu lumina care nu e retorica, ci umple golul, ne apropie pe noi, cei din zona orientala a crestinismului, de arta din extremul orient. Exista si o parte aplicata a acestei lucrari, ea se gaseste intr-o institutie care, din moment ce gazduieste aceasta lucrare, inseamna ca se regaseste in ea.

In incheierea evenimentului, Grigore Lese a interpretat variatiuni pe o tema ancestrala, in sonoritati specifice diverselor zone ale lumii. Pentru ca, asa cum a declarat artistul, noi toti, desi diferiti in aparenta, simtim la fel.

Autor foto 2 C Zinca”Cand mi s-a propus sa vin aici sa cant, m-am intrebat: sunt eu potrivit sa vin in locul acesta sa ma destainui? Ma uit la dumneavoastra si vad ca sunteti tineri si frumosi. Si aveti minti luminate. Acum, ma uit la lucrarea lui Giulian si ce vad? Vad mintile dumneavoastra care se „incalcesc”. Si se bat. Iar in aceasta lume, trebuie ca, la un moment dat, muzica sa uneasca mintile. Se zice ca, de la o altitudine in sus, daca te duci in Carpati, se canta intr-o structura muzicala anume, daca te duci in Pirinei se canta asemanator, daca te duci in Mongolia se canta asemanator. Oare de ce? Pentru ca oamenii traiesc – din punct de vedere psihic, social si economic – asemanator. Daca ma duc la japonezi si le cant, ii vad ca stau si asculta, daca ma duc la nordici stau si asculta, daca ma duc la mediteraneeni stau si asculta si, astfel, gasim punctul comun. La noi se spune: canta dupa inima ta si nu dupa inima altuia. Dumneavoastra, de cate ori veniti aici si va uitati la ce a vrut acest om sa spuna cu sculptura lui, va adunati gandurile, si apoi intrati pe computere, iar cand plecati spre casa va uitati din nou si va aduceti aminte ca aici a fost si Grigore Lese si ne-a spus ca trebuie sa ne uitam la acest semn. Cand faci un semn sau pui un semn, nu e de joaca”, a declarat artistul.

Din ce in ce mai mult imi plac ideile celor de la JTI. Imi place promovarea lor, imi place ca le place arta. Imi place pentru ca sunt pe gustul meu.

 

No Comments Yet

Leave a Reply